1

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

Tutaj możesz wyrazić swoją opinię na temat tego artykułu.

2

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

"Tak wygląda jedna z wizji nowoczesnego miejskiego centrum komunikacyjnego." ALE GDZIE TO JEST? Chyba nie w Rzeszowie?

3

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

To projekt dla Katowic ale te najbardziej efektowne biurowce będą realizowane dopiero w drugim etapie. O ile w ogóle nie skończy sie tylko na pierwszym etapie. Jak znam życie to właśnie tak będzie.

4

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

Czy przykład Katowic jest faktycznie warty przedstawienia? Mam wrażenie, że tam funkcja dworca kolejowego jest spychana na drugi plan i chowana z tyłu, a na pierwszym jest kolejne centrum handlowe oraz biurowce (o ile powstaną, a panuje tendencja że drugi etap "przypadkiem" ginie). Patrząc na śmiałe koncepcje przebudowy terenów przydworcowych zawsze zastanawiam się gdzie w tym wszystkim znajdzie się sam dworzec kolejowy. Czy element kluczowy dla miasta, brama dla przyjezdnych, nie zginie przypadkiem gdzieś między jednym stoiskiem a drugim? Czy idąc po bilet czy po znajomego, który przybył do miasta nie będę potykać się o galerianki, zamiast korzystać z wygodnej i pojemnej hali?

5

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

Ja bym się nie dziwił że dworce próbuje się powiązać głównie z centrami handlowymi. To raczej normalne, ze funkcje ściągające wielu ludzi szukają jakiejś symbiozy. Czy komuś przeszkadza to? Na przykład w Krakowie wychodząc z dworca nie da się ominąć galerii Krakowska. Jest to znacznie lepsze rozwiązanie niż na dworcu centralnym w Warszawie, gdzie chcąc się dostać z peronów na którakolwiek z większych ulic (zwłaszcza w kierunku alei Jerozolimskich) trzeba poruszać się przejściem z bazarowymi straganami niemalże z trzeciego świata. To już nie te czasy że dworzec był pojedynczym, trochę pałacowym budynkiem z napisem "CK Kolej Wiedeńska" smile  Dziś buduje się całe zespoły - centra komunikacyjno - usługowe.

6

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

Myślę ze macie trochę za duże wymagania. Szczytem możliwości Rzeszowa było uprzątnięcie bajzlu ze straganami sprzed dworca, posprzątanie chodników i remont nawierzchni ulic. A jak dobrze pójdzie to jeszcze może zniknie pryzma węgla zza placu PKS. W ten sposób miasto w tym miejscu będzie wystarczająco upiększone. A dworcem niech się lepiej zajmie przedsiębiorstwo PKP.

7

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

A ja myślę że zwłaszcza w przypadku obrazka katowickiego dworca mamy do czynienia z atrakcyjnym kolorowym i przesłodzonym opakowaniem za którym niekoniecznie idzie dobra treść.
Jeśli ktoś chce myśleć o rzeszowskim dworcu, to najważniejszą rzeczą nie jest zbudowanie tu kolejnej galerii ale  uaktywnienie terenów wzdłuż linii kolejowej na mniejsze inwestycje i wybudowanie obszernego przejścia podziemnego pomiędzy Kochanowskiego a śródmieściem. Fatalnym zaniedbaniem jest też niedopilnowanie przez miasto, żeby przebudowywany wiadukt kolejowy pomiędzy Batorego a Siemieńskiego dawał możliwość wybudowania pod nim 4 pasów ruchu.

8

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

nowoczesny napisał/a:

A.... uaktywnienie terenów wzdłuż linii kolejowej na mniejsze inwestycje i wybudowanie obszernego przejścia podziemnego pomiędzy Kochanowskiego a śródmieściem. Fatalnym zaniedbaniem jest też niedopilnowanie przez miasto, żeby przebudowywany wiadukt kolejowy pomiędzy Batorego a Siemieńskiego dawał możliwość wybudowania pod nim 4 pasów ruchu.

1. dokładanie - ratusz od lat "mami" nas jakimis rozmowami z PKP na temat tych terenów, ale nic im nie wychodzi oprócz gadania ...
2. przejście podziemne jest niestety, jak na razie w gestii PKP :-(
3. Kolego daj sobie "luz" z tymi 4 pasami ruchu (wystarczy jezdnia 1x2) - możesz się z tego pomysłu wytłumaczyć ?

9

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

Na ten teren jest opracowany plan zagospodarowania przestrzennego – nazywa się umownie Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Na sesji 29 listopada został zaktualizowany we fragmencie obejmującym tereny Przedsiębiorstwa Spedycji Krajowej (PSK) za dworcem PKS, w celu umożliwienia/wymuszenia wyprowadzenia stamtąd handlu węglem i podobnych działalności.
Kilka lat temu kolej miała zamiar gruntownie przebudować perony rzeszowskiego dworca, co z kolei wynikało z zamiaru znacznego podniesienia prędkości tej linii do 160 km/godz. W związku z tym pomyślano, że można by przy tej okazji zagospodarować cały ten obszar. Była mowa o obiekcie handlowym, parkingach, przejeździe pod torami, nowym dworcu PKS, czy nawet o biurowcu. Był nawet inwestor, który chciał się tym zająć i zlecił narysowanie pierwszych koncepcji. Jednak zlecona przez PKP analiza chłonności rynku na tego typu obiekty pokazała, że w obliczu zamierzonych budów Millenium Hall i w miejscu po hotelu Rzeszów, takie przedsięwzięcie się nie opłaci. Nie widziałem tego opracowania, bo mi go odmówiono, ale nie mam powodu wątpić. Jednocześnie z powodu braku pieniędzy przebudowę peronów też na razie odłożono, więc projekt upadł.
Wg ostatnich sygnałów kolej wreszcie chyba dojrzała do wyzbycia się części (jeśli nie wszystkich) zbędnych jej terenów i rozmowy o ich zbyciu są w tej chwili na dobrej drodze. Co do formy zbycia i ewentualnego nabywcy wszystko zdaje się jeszcze być możliwe, bo to na razie to etap wstępny.
Więc temat jest otwarty i czeka na nowe rozdanie. Może pomysł MWM mógłby tę akcję przyspieszyć. Dlatego dziwi milczenie Ratusza. Jakaś reakcja na propozycję MWM powinna przecież być, więc jak się dowiem o co chodzi, to dam znać.

10

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

"Kolego daj sobie "luz" z tymi 4 pasami ruchu (wystarczy jezdnia 1x2) - możesz się z tego pomysłu wytłumaczyć?"

Jeśli chcesz drastycznie ograniczyć ruch samochodów na Piłsudskiego, to którędy ludzie mają jeździć? Chcesz ich wszystkich powsadzać na rowery? Urbaniści już od dawna dobijają sie o to przebicie na Siemieńskiego.

11

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

nowoczesny napisał/a:

Jeśli chcesz drastycznie ograniczyć ruch samochodów na Piłsudskiego, to którędy ludzie mają jeździć? Chcesz ich wszystkich powsadzać na rowery? Urbaniści już od dawna dobijają sie o to przebicie na Siemieńskiego.

ok. ale po co tam 1x4 - możesz to sensownie i racjonalnie wytłumaczyć ?

Ostatnio edytowany przez jasiop (2011-12-13 10:30:11)

12

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

Bo jak ludzie wyjadą z dwupasmowej Rejtana i mostem skośnym (zaplanowanym przez urbanistów) trafią na Batorego, to pozabijają się o filary za wąskiego wiaduktu.

13

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

nowoczesny napisał/a:

Bo jak ludzie wyjadą z dwupasmowej Rejtana i mostem skośnym (zaplanowanym przez urbanistów) trafią na Batorego, to pozabijają się o filary za wąskiego wiaduktu.

dopiero teraz, za trzecim razem "przypadkiem" napomknąłeś o moście skośnym ;-)
ale moim zdaniem, mimo iż kiedyś był on na myśli "planowaczy" ma bardzo nikłe szanse na powstanie ...

14

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

To może wg ciebie większe szanse ma wisłokostrada za 180 milionów? Może zaproponujesz trzeci, lepszy wyjazd z Rejtana na północ?

15

Odp: Kiedy w końcu odbudujemy tą bramę do miasta?

nie jestem aż takim fachowcem ;-) w tej dziedzinie ale wiem, że po:
1. oddaniu A4 (już za pół roku)
2. wybudowaniu w ciągu kilku najbliższych lat Mostu Rzecha (a to jest już baaardzo pooowoli realizowane;-)
3. oraz wszelkich usprawnieniach w komunikacji zbiorowej (z tzw. Programu Transportowego)
zmienią się i to znacznie tzw. "potoki" przepływów, a most skośny w obecnym "kształcie" może ??? być zbędny po prostu - a w tamtym rejonie wystarczy usprawnić ten wiadukt do jezdni 1x2 ...